Direktlänk till inlägg 15 augusti 2013

Pride

Av tojne - 15 augusti 2013 16:58

Tjo.


Juli är ju Pride-paradernas månad och har just (nåja) passerat. Oftast bryr jag mig inte om detta så mycket då jag känner att det inte är något jag har lust att deltaga i. Däremot respekterar jag att andra vill göra detta. Det jag inte kan förstå är varför man måste smutskasta paraderna så mycket och prata skit om dessa? Bara därför ska jag gå nästa år ;) 

Jag tycker att man som homosexuell idag ska vara tacksam för de som började med dessa protestmarscher som det först var och inse vad dessa personer gjort för att homosexuella skall ha samma rättigheter som heterosexuella i samhället. Paraderna är ju bara en del i detta arbete så klart och vi borde vara bättre på att lyfta fram personer som kämpat i motvind i alla år. Det är väldigt lätt att ta saker för givet idag och inte tänka ett steg längre och inse vad som krävts för att vi ska ha det så här lätt (ja, jag vet, det finns en del kvar att önska...). I år gick 60 000 i Stockholms parad tror jag och tio gånger så många kantade gatorna för att visa sitt stöd och för att få se paraden. Det är verkligen stort om man ser till andra länder där man knappt kan vistas på gatan som homosexuell. Många säger: "måste de spöka ut sig och gå ut på gator och torg bara för att de är homosexuella?" Dessa personer har missat en del. Det är inte samma sak att vara homo som hetero idag, det måste protesteras och det måste visas att det finns en stor grupp i samhället som inte kan leva med samma rättigheter som heteros. Ett sätt är att anordna Pride-festivaler runt om i landet. Skapa medvetenhet och öppenhet. Jag själv borde verkligen engagera mg mer. Men jag är medlem i vår lokala RFSL-förening i alla fall ;) Alltid något kanske.


Nä, var tacksam och ödmjuk som HBTQ-människa inför vad andra gjort för att DU ska få leva ditt liv som vilken annan människa som helst.

 
 
Ingen bild

Gretan

15 augusti 2013 17:14

Fint, då går du och jag nästa år! Hade superskoj i år (som alla år jag gått) =D

 
MB

MB

19 augusti 2013 14:59

Najs blogg :)

http://bravebrink.bloggplatsen.se

tojne

19 augusti 2013 15:03

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tojne - 2 januari 2014 18:00

Eh, nej, helvetet skulle jag beskriva det som. Jag hatade gympan i skolan. Det var väl mest den där delen med att byta om som var grejen tror jag egentligen... sitta där och vara rädd att folk ska tro att man glor på dem, vända ryggen åt för att inte...

Av tojne - 28 augusti 2013 12:50

Jag veeeet, man ska inte uppdatera så här sällan om man har en blogg! I väntan på inspiration får ni väl lyssna på Gagas nya! Hon äger ju fortfarande.   "Gay rights are human rights" ...

Av tojne - 11 augusti 2013 13:38

Tydligen är detta bilden "vanliga" (höhö) människor har utav homosexuealla män! Hur de ser på homosexuella kvinnor är ett annat inlägg ;)    Jag funderade lite på det där och jag kände direkt att jag fick alla taggar utåt! Jag menar, alla fjollar...

Av tojne - 8 augusti 2013 21:58

Det är lite intressant att läsa vilka årtal som är milstolpar för oss HBTQ-personer. Skriver ner dessa här. Källa: RFSL   1944 > Avkriminaliserades homosexuella förbindelser mellan vuxna.1972 > Sverige blir första land i världen att erbjuda...

Av tojne - 7 augusti 2013 23:56

... så länge de ger fan i mig!   Det uttrycket har ju under åren kommit och gått och varje gång jag hör det så vet jag inte riktigt hur jag ska reagera. Första gången jag hörde det uttrycket var jag kanske i mina tonårs glory days och jag reagera...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards